Paušální daň se v roce 2027 nemusí vyplatit všem. Kvůli slevám a školkovnému mohou některé OSVČ zaplatit víc

Ilustrační foto

Ilustrační foto • Zdroj: Antonio Guillen Fernández / Panthermedia / Profimedia

Ilustrační obrázek
2 Fotogalerie
onk
Diskuze (0)

Čtěte e15 v Googlu přednostně

Nastavte si e15 jako preferovaný zdroj a naše články uvidíte ve vyhledávání výš.

Preferujte nás Sledujte nás
  • V paušálním režimu nelze uplatnit žádné slevy ani daňové zvýhodnění na děti.
  • OSVČ s nižším ziskem a dětmi se tak připravují o možnost čerpat daňový bonus.
  • Od roku 2027 se vrací školkovné až 24 900 korun na dítě a sleva na studenta.

Paušální daň nabízí podnikatelům jednoduchou administrativu, předvídatelnost i možnou úsporu. Od roku 2027 se však kvůli návratu školkovného a slevy na studenta může části OSVČ vyplatit méně než standardní zdanění. Týkat se to může především podnikatelů s nižším ziskem, rodinou a nárokem na daňový bonus.

Vstupem do paušálního režimu hradí OSVČ daň z příjmů i sociální a zdravotní pojištění v jedné měsíční platbě. Odpadá jim tak povinnost podávat daňové přiznání i přehledy pro pojišťovny.

„I když se paušální režim často vyplatí, neplatí to automaticky. Zejména pro rok 2027, kdy se vrací školkovné a sleva na studenta, je vhodné si vše předem propočítat,“ upozorňuje Gabriela Ivanco, daňová poradkyně společnosti Forvis Mazars.

Pásma paušální daně a podmínky vstupu

Pro rok 2027 platí tři pásma paušální daně podle výše a charakteru příjmů:

  • 1. pásmo: 9 662 korun měsíčně (daň 100 korun, zdravotní pojištění 3 488 korun, sociální pojištění 6 074 korun)
  • 2. pásmo: 16 745 korun měsíčně
  • 3. pásmo: 27 139 korun měsíčně

Režim nemohou využít plátci DPH, OSVČ se zdanitelnými příjmy ze zaměstnání, podnikatelé s ostatními ročními zdanitelnými příjmy nad 50 tisíc korun ani ti, kteří uplatňují institut spolupracující osoby.

Zaměstnání druhého z partnerů může hrát roli

Při rozhodování, zda do paušálu vstoupit, či nikoliv, může hrát roli také to, zda je druhý z rodičů zaměstnaný. V takovém případě může daňové zvýhodnění na děti nebo školkovné uplatnit zaměstnaný rodič. Vlastní daňový propočet by však měl být vždy samozřejmostí.

„Například při nízkém ročním hrubém zisku 250 tisíc korun za rok 2027 by souhrnná roční paušální daň byla 115 944 korun a všechny přímé daně při klasickém zdanění a uplatnění pouze slevy na poplatníka by činily 111 871 korun,“ vypočítává Gabriela Ivanco.

Nárok na více daňových slev také mění výpočet daně

Hranice daňového základu, od kterého začíná být dobrovolný paušální režim výhodnější než klasické zdanění, roste s nárokem na více daňových slev a daňového zvýhodnění na děti. V příštím roce bude možné uplatnit na každé dítě školkovné až do částky 24 900 korun, což odpovídá minimální mzdě v příštím roce.

„Při hrubém zisku 600 tisíc korun a čerpání daňového zvýhodnění na dvě děti a školkovného na dvě děti v celkové výši 48 tisíc korun by celkové odvody při paušálním režimu byly rovněž 115 944 korun, ale při klasickém zdanění již jen 111 844 korun,“ dodává Gabriela Ivanco.

Začít diskuzi

Články z jiných titulů